«واقعیت گسترده، کابرد و آینده»
مقدمه
پیشرفت تکنولوژیها و هوش مصنوعی، نقش موثر،مفید، قابل توجه و گاه نگرانکنندهای در زندگی روزمرهی ما دارد. از این رو شناخت و پیشبینی چیستی آنها، کاربردها و چالشهای مختلفی که ایجاد میکند، بسیار اهمیت دارد.
احتمالا تا بحال نامهای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی یا گسترده به گوشتان خورده باشد؛ در این مطلب علاوه بر تعریف متمایز هریک از این مفاهیم، به کاربردهای مختلف آنها و به طور خاص آیندهی واقعیت گسترده در صنعت بازی میپردازم.
واقعیت گسترده(XR)
واقعیت گسترده یک صنعت رسانهای جهانی را تشکیل میدهد که به سرعت در حال رشد است. واقعیت گسترده (XR) شامل: واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی است (متیو و همکاران،2021). به عبارت دیگر XR را می توان به عنوان یک چتر تعریف کرد که هر سه واقعیت (AR، VR، MR) را تحت یک اصطلاح گرد هم می آورد. واقعیت گسترده، تنوع زیادی از سطوح را در مجازی بودن ورودیهای حسگر جزئی برای مجازیسازی همه جانبه فراهم میکند (سایت مدیوم، بازیابی در، 12/8/1401).
واقعیت مجازی (VR)
واقعیت مجازی (VR) یک تجربه همه جانبه است که واقعیت شبیه سازی شده کامپیوتری نیز نامیده میشود. VR راهی برای غوطه ور کردن کاربران در یک دنیای کاملا مجازی است. یک محیط واقعیت مجازی میتواند تمام حواس پنج گانه (چشایی، بینایی، بویایی، لامسه، صدا) را درگیر کند (همان).
با VR، گیمرها می توانند به طور کامل در یک بازی ویدیویی غوطه ور شوند، طراحان و مشتریان می توانند پروژه های ساختمانی را برای نهایی کردن جزئیات قبل از ساخت بررسی کنند، و خرده فروشان می توانند نمایشگرهای مجازی را قبل از تعهد به یک بازی فیزیکی آزمایش کنند (واینستین، 2022).
واقعیت افزوده (AR)
واقعیت افزوده (AR) یک نمای زنده، مستقیم یا غیرمستقیم از یک محیط فیزیکی و دنیای واقعی است که عناصر آن توسط ورودی حسی تولید شده توسط رایانه مانند صدا، ویدئو، گرافیک یا دادههای GPS افزوده یا تکمیل میشوند. AR از واقعیت موجود شما استفاده میکند و با استفاده از نوعی دستگاه به آن اضافه میکند (سایت مدیوم، بازیابی در، 12/8/1401).
واقعیت افزوده زمانی است که یک تصویر رندر شده بر روی دنیای واقعی قرار می گیرد. برای مثال جهتیابی جهتها را میتوان با AR بهبود بخشید. به جای دنبال کردن یک نقشه دوبعدی، یک شیشه جلو میتواند جهتها را بر روی نمای جاده قرار دهد، با فلشهای شبیهسازی شده راننده را دقیقاً به کجا هدایت میکند(واینستین، 2022).
واقعیت ترکیبی (MR)
واقعیت ترکیبی (MR) ادغام دنیای واقعی و مجازی برای تولید محیطها و تجسمهای جدید است که در آن اشیاء فیزیکی و دیجیتالی با هم وجود داشته و در زمان واقعی با هم تعامل دارند. این به معنای قرار دادن تصاویر جدید در فضای واقعی است به گونه ای که تصویر جدید بتواند تا حدی با واقعیت تعامل داشته باشد. ویژگی کلیدی MR این است که محتوای مصنوعی و محتوای دنیای واقعی میتوانند در زمان واقعی به یکدیگر واکنش نشان دهند(سایت مدیوم، بازیابی در، 12/8/1401).
در واقعیت افزوده (AR)، کاربر در محیط واقعی است، با این حال برخی دادهها به محیط افزوده میشوند. در واقعیت مجازی(VR)، کابر در محیط مجازی وارد میشود. در نهایت در واقعیت ترکیبی(MR) ، کاربر در محیط واقعی حضور دارد اما اشیاء و برخی دادهها به محیط اضافه شده در حالی که بر محیط واقعی اثر گذاشته و یا با محیط واقعی تعامل میکنند (متیو و همکاران،2021).
کاربردهای واقعیت گسترده:
در ادامه برخی از کاربردهای واقعیت گسترده در حیطههای گوناگون زندگی را نام میبریم (بی، نا؛ 1396):
- در ارتش:
- آموزش سربازان برای وضعیتهای رزمی یا سایر حوزههای خطرناک برای حذف خطرات میدان واقعی( جایی که آنها مجبور به یادگیری نحوه واکنش متناسب با خطرات هستند).
- شبیه سازی پرواز
- شبیه سازی میدان جنگ
- آموزش های پزشکی (مختص میدان جنگ)
-
آموزش:
- آموزش مجازی، در عین تعامل با دیگران
- آموزش در محیط سه بعدی طبیعی
- آزمایشهای مختلف و پر خطر
- آشنایی با کهکشان راه شیری، سیارهها و ستارههای درون آن و مدل چرخش آنها به صورت ملموستر
- جابجایی سیارهها و دنبال کردن پروسهی تشکیل و حرکت ستارههای دنبالهدار
- میتوانند ببینید مفاهیم انتزاعی چگونه در یک جهان 3d عمل میکنند.
-
بهداشت و درمان:
- نرم افزار شبیهسازی انسان (انجام عملهای جراحی و آموزش)
- جراحی رباتیک مجازی
- کاربردهای واقعیت مجازی در تشخیص بیماری
-
صنعت سرگرمی:
- موزههای مجازی
- گالریها و نمایشگاههای مجازی و تعاملی
- اجراها و نمایش های مجازی و تعاملی
- پارک های با تم واقعیت مجازی
- مراکز تحقیق و توسعه مجازی
-
صنعت مد:
- نرمافزارهای مبتنی بر VR برای ساخت فروشگاههای مد و لباس مجازی
- آواتار های سه بعدی (انسانهای مجازی) برای کمک به طراحی لباسها
- نمایش مد یا Fashion show در Second Life ( بازی VR)
- نمونه کارهای مد سه بعدی
- فشن شو مجازی
-
سایتهای میراث فرهنگی و تاریخی واقعیت مجازی
- آثار تاریخی
- مجسمه ها
- غارها
- ساختمانهای تاریخی
- حفاریهای باستان شناسی
- روستاها و شهرهای قدیمی
-
تجارت
- تورهای مجازی بازدید از یک محیط کسب و کار
- آموزش کارمندان جدید
- نمای ۳۶۰ درجه از یک محصول
-
رسانه
- جشنواره فیلم مجازی
- فیلمهای واقعیت مجازی
- واقعیت مجازی و موسیقی( ایجاد سازها برای خلق نوع جدیدی از عملکرد یا ایجاد قطعات جدید و منحصر به فرد موسیقایی)
واقعیت گسترده و بازی
در این مطلب با جزئیات بیشتر بر تاثیر واقعیت گسترده بر صنعت بازی پرداخته میشود.
چشم انداز بازی یکی از اولین عرصههایی بود که توسعه دهندگان و سازندگان واقعاً شروع به آزمایش XR کردند. در ادامه به برخی از موارد استفاده برتر XR در صنعت بازی امروز میپردازم (کارتر، 2022):
- تجربیات و آموزش B2B
گیمیفیکیشن در فضای کسبوکار با کمک راهحلهای XR میتواند به ایجاد ارتباط بیشتر تیمها با همکاران خود از راه دور کمک کند. اتاقهای فرار، اتاقهای پازل، و دیگر رویدادهای «تیمسازی» مجازی، فرصتهای جدیدی را برای شرکتها فراهم میکند.
برای شرکتهای بازی، فرصتی برای تعامل و توانمندسازی نیروهای کار با انواع جدیدی از سرگرمی های فراگیر ایجاد شده است. جدا از اینکه تیم ها به هم نزدیک می شوند، این ابزارها همچنین می توانند راه را برای تجربه های آموزشی به یاد ماندنی تری هموار کنند که کل تیم می تواند از آن لذت ببرد.
- ظهور متاورس
متاورس شاید هیجانانگیزترین فرصت در دنیای بازیهای امروزی باشد. این چشم انداز دیجیتال جدید که به عنوان نوعی «اینترنت تجسم یافته» توصیف می شود، ایجاد یک جامعه بازی کاملاً جدید و طیف وسیعی از فرصت ها را برای توسعه دهندگان بازی امکان پذیر می کند. ما در حال حاضر شاهد ظهور چندین روند بازی مرتبط با متاورس هستیم. راه حلهای «بازی به عنوان پلتفرم» که در آن کاربران می توانند محتوای خود را ایجاد کنند، بازی های فرعی بسازند و به دنیای مجازی اضافه کنند (مانند Roblox) به طور فزاینده ای رایج می شوند. تجربههای بازیهای اجتماعی چند نفره در Fortnite و محیطهای مشابه، دریچهای را به روی کاوشهای جدید در مورد اینکه چگونه بازی در متاورس ممکن است به نظر برسد، باز میکند.
ما همچنین شاهد علاقه جدیدی به تجربیات "بازی برای کسب درآمد" هستیم. در این محیط، بازیکنان میتوانند در فعالیتهای سودآور شرکت کنند، مانند فروش داراییهایی که در بازیها برنده میشوند. همانطور که آواتارهای واقع گرایانه رایج تر می شوند و مردم بیشتر در جوامع دیجیتالی غوطه ور می شوند، ما شاهد افزایش تمرکز بر برنامه های متاورس برای صنعت بازی خواهیم بود.
- فرصتهای جدید توسعه بازی
راهحلهای XR فقط یک راه قدرتمند برای شرکتهای بازی برای دستیابی به مشتریان جدید و کشف راههای جدید در استراتژی بازارگردانی خود نیستند. ابزارهای مناسب همچنین می توانند به فرایند بازیسازی نیز کمک کنند. برنامههای مشترک در یک محیط VR میتواند اعضای تیم را گرد هم بیاورد تا بصورت آنی روی توسعه بازی با یکدیگر همکاری کنند.
بازیگران فیلم و افرادی که روی خط داستانی بازی کار میکنند، میتوانند متن خود را در یک محیط مجازی تمرین کرده و صحبت کنند و به صورت عمیقتری در محیط غوطهور شوند. تولیدکنندگان بازی حتی می توانند بازی های خود را از طریق نمایش واقعیت مجازی و ترکیبی به سرمایه گذاران بالقوه به نمایش بگذارند.
- تجربه کاربری بهبودیافته
یکی از بزرگترین چالشهایی که ممکن است هر شرکت سازنده بازی با آن روبرو شود، اطمینان از سادهسازی رابط کاربری است. مردم در دنیای بازی میخواهند بتوانند به راحتی با اجزا و محیطها تعامل داشته باشند. هر گونه مشکل در بارگذاری منو یا HUD از تجربه کلی کم می کند.
XR دریچه جدیدی را به تجربه کاربری باز می کند. فناوری هوش مصنوعی میتواند به کمک حسگرها و سایر ابزارهای بازخورد کار کند تا به کاربران اجازه دهد تا با بازیها به روشی ارگانیکتر تعامل داشته باشند. در حال حاضر، ما شاهد ظهور همه چیز از کنترل ژستها در Oculus، تا تشخیص صدا مواجه هستیم.
رابط کاربری طبیعی موجود در محیطهای XR به شرکتهای بازی اجازه میدهد تا کاربران در تجربه اول شخص که در بازی به دست میآورند عمیقتر غوطه ور شوند. مواردی مانند ژستها و ردیابی بدن حتی امکان ایجاد فرصتهای بازی کاربردیتری را فراهم میکند. به عنوان مثال، میتوانید بدون نیاز به استفاده از کنترلرها در XR ورزش کنید، یا یاد بگیرید که چگونه با هواپیما پرواز کنید در حالی که احساس میکنید در کابین خلبان نشستهاید.
- رویدادهای ترکیبی و مجازی
در دنیایی که رویدادهای غیرحضوری رو به رشد هستند، بسیاری از شرکتهای بازی شروع به ساخت محیطهای VR کردهاند که در آن افراد میتوانند قبل از خرید عنوان، نسخه 360 درجه از منظره بازی را از نزدیک ببینند. همین محیط میتواند به کاربران این امکان را بدهد که از هدست استفاده کنند تا احساس کنند در حال بازدید از یک نمایشگاه هستند، بدون آن که شخصاً در آنجا حضور داشته باشند.
حتی پتانسیل تجربه رویداد "هیبرید" در چشم انداز بازیها وجود دارد. Arcades و دیگر شرکتهای بازی متمرکز بر XR اکنون در سرتاسر جهان ظاهر میشوند تا به مردم امکان دسترسی به تجربیات منحصر به فرد XR را بدهند. فضاهای اختصاصی بازی های واقعیت مجازی در مکان هایی مانند لندن وجود دارد که می توانید برای یک روز مسابقه با دوستان خود در VR یا مبارزه با آخرالزمان زامبی ها هزینه کنید. این به شرکت های بازی راه جدیدی برای ارتباط با مخاطبان خود و باز کردن اشکال جدید درآمد ارائه می دهد.
در لینک زیر، دنیای آینده که با استفاده از واقعیت گسترده ایجاد میشود را به نوعی پیشبینی کرده و به تصویر کشیده است:
https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs
معرفی فیلم:
آینه سیاه (Black Mirror)، یک سریال آنتولوژی در ژانر علمی-تخیلی و محصول کشور بریتانیا است. این سریال نگاهی به رابطه تکنولوژی بر انسان و تأثیر آن بر زندگی دارد. اکثر قسمتهای سریال در جامعهای مدرن رخ میدهد و در آن نیمه تاریک رابطه انسان با تکنولوژی و تباهیای که به همراه میآورد، مورد توجه قرار میگیرد(مجیدی، 1401).
سازنده سریال، چارلی بروکر در مورد عنوان سریال به روزنامه گاردین گفت: « "آینه سیاه" همان چیزی است که شما روی هر دیوار، هر میز، کف هر دست، صفحه نمایش سرد و براق تلویزیون، مونیتور، و گوشیهای هوشمند میبینید. آینه سیاه سریالی است که درست مثل یک آینه، سیاهی وجود انسان را به شما نشان خواهد داد» (گاردین، 2011؛ نقل شده در ، مجیدی، 1401).
قسمت 7 از فصل اول این سریال با عنوان «آزمایش بازی» به کارگردانی دان تراختنبرگ در رابطه با آیندهی واقعیت گسترده در صنعت بازی است. در این قسمت کوپر، توریست آمریکاییای که در بخشی از مسافرتش دچار کمبود بودجه میشود، تصمیم میگیرد در یک آزمایش که میتواند یک انقلاب در بازیهای کامپیوتری باشد، شرکت کند. این بازی در واقع یک سیستم تعاملی واقعیت افزوده و مجازی به صورت ترکیبی است که از طریق عمل پزشکی، یک دستگاه را به سیستمهای عصبی فرد وصل کرده تا او را وارد فضای بازی کند. اما در ادامه کوپر دیگر نمیتواند تشخیص دهد که بازی کجا تمام شده و واقعیت در کجا آغاز شده است.
در لینک زیر میتوانید این قسمت از سریال را مشاهده کنید:
https://www.filimo.com/w/HcYJe
منابع
بی،نا. (1396). ۱۳ حوزه کاربرد واقعیت مجازی در زندگی: ازشبیه سازی میدان جنگ تا جراحی رباتیک مجازی. ایدیانت، بازیابی در تاریخ 12 آبان، 1401 در سایت:
مجیدی،ع .(1401). معرفی سریال آینه سیاه Black Mirror- نقد، بررسی و خلاصه داستان. یک پزشک، بازیابی در تاریخ 12 آبان، 1401 در سایت:
https://www.1pezeshk.com/archives/2022/07/black-mirror-tv-serie.html
Matthews, B., See, Z.S., & Day, J.J. (2021). Crisis and extended realities: remote presence in the time of COVID-19. Media International Australia, 178, 198 - 209.
No, Na. (2018). What really is the difference between AR / MR / VR / XR?. Medium, Access nov 3, 2022 from https://medium.com/@northof41/what-really-is-the-difference-between-ar-mr-vr-xr-35bed1da1a4e
Weinstein, D. (2022). What Is Extended Reality? Nvidia, Access nov 3, 2022 from https://blogs.nvidia.com/blog/2022/05/20/what-is-extended-reality/
Carter, R. (2022). Top 6 Use Cases for XR in Gaming: The Opportunities for XR in Gaming ,XR today, Access nov 3, 2022 from https://www.xrtoday.com/mixed-reality/top-6-use-cases-for-xr-in-gaming/